Czekam na odpowiedź

Dzisiaj krótki wpis na konkretny temat. Często pojawiają się pytania czy brak odpowiedzi na nasze pismo czy żądanie oznacza, że adresat akceptuje jego treść lub uznaje żądanie za uzasadnione. Wiąże się z tym również pytanie o to, ile czasu na odpowiedź ma druga strona.

Odpowiadając na tę pierwszą wątpliwość należy wskazać, że kodeksie cywilnym poświęcony jest jej tylko jeden przepis. Zgodnie z jego brzmieniem, jeżeli kupujący będący konsumentem zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny określając konkretną kwotę, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego w terminie 14 dni, wówczas uważa się, że żądanie uznał za uzasadnione. Jak widać, przepis ten dotyczy bardzo konkretnej sytuacji – roszczeń z tytułu wad rzeczy sprzedanej i to wyłącznie w przypadku, gdy kupującym jest konsument. Warto uzupełnić, że omawiany przepis stosuje się również odpowiednio do umowy o dzieło (np. zamówienia sukni lub garnituru u krawcowej).

Przepis o bardziej ogólnym charakterze znajduje się w ustawie o prawach konsumenta (art. 7a). Wskazuje on, że przedsiębiorca ma z zasady obowiązek udzielenia odpowiedzi na reklamację konsumenta w ciągu 30 dni. Jeżeli nie odpowie w tym terminie, wówczas uznaje się, że uznał reklamację.

Należy pamiętać, że nie zawsze brak odpowiedzi na nasze pismo lub żądanie jest równoznaczne z jego akceptacją. Jeżeli np. zawarliśmy z inną osobą umowę pożyczki i nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze wezwanie do zapłaty, to nie oznacza to automatycznie, że druga strona je przyjęła i nie może się bronić w ewentualnym procesie sądowym.